သဘာဝတရားႏွင္႔ သဟဇာတျဖစ္စြာ ေနထုုိင္ျခင္း
တီထြင္ဖန္တီးမႈစြမ္းရည္ဟာ ျဖစ္တည္ျခင္းနဲ႕ သိစိတ္ရဲ႕ ဝိေရာဓိ အေျခအေနေလးတစ္ခုုပဲ။ ဘာမွမလုုပ္ဘဲေနရင္း လုပ္လိုက္တာမ်ိဳး။ ဒါကုိ ေလာက္ဇူကေတာ႔ ေဝ-ဝူ-ေဝ လို႕ေခၚတယ္။ ကိုုယ္႔ကိုယ္ကို ဗလာနယ္ျပဳလိုုက္တဲ႔အခါမွာ တီထြင္မႈစြမ္းရည္ဟာ အျခားတစ္ေနရာကေန ကုုိယ္႔ဆီကုိ ျဖတ္သန္းစိမ္႔ဝင္ျပီး ရလဒ္တစ္ခုအျဖစ္ ထြက္ေပၚလာတယ္။ ကုိယ္လုပ္လုိက္တာ မဟုတ္ဘူး။ ကုိယ္က သူ႕ရဲ႕ျဖတ္သန္းစီးဆင္းမႈကို ခြင္႔ျပဳလုိက္တာသာ ျဖစ္တယ္။ ခင္ဗ်ားဟာ ဗလာျဖစ္ေနတဲ႔အခါမွာ ျပည္႕ဝစံုုလင္ျခင္းဟာ စီးဝင္လာႏုိင္တယ္။ အေခါင္းပါတဲ႔ ဝါးလံုးျဖစ္သြားတာပဲ။ အေခါင္းပါတဲ႔ဝါးလံုး ျဖစ္သြားရံုေလးပဲ။
ဒီလုိျဖစ္လာျပီဆိုရင္ ရုုတ္ခ်ည္း တစ္ခုခု ျဖစ္ေပၚလာေတာ႔တာပဲ။ လူသားသဘာဝရဲ႕ေနာက္မွာ ကြယ္ငုပ္ေနတာက ဘုရားသဘာဝပဲ။ လူဟာ ဗလာနယ္ျဖစ္လာတဲ႔အခါမွာ ဘုရားသဘာဝအတြက္ လမ္းပြင္႔သြားေစတယ္။ လမ္းပြင္႔သြားလုိ႕ ဒီသဘာဝေလးဟာ ထြက္ေပၚလာႏုိင္တယ္။ ဒါကိုပဲ တီထြင္ဖန္တီးမႈ စြမ္းရည္ဆိုျပီး ဝိျဂိဳဟ္ျပဳေခၚတြင္ၾကတာပါပဲ။ ဘုရားသဘာဝကုိ ခြင္႔ျပဳလုိက္တာ။ တီထြင္ဖန္တီးေနတယ္ဆုိတာ ေလးေလးနက္နက္ေျပာရရင္ ဘာသာေရးပဲ။ စိတ္က ဘုရားဘက္ကို ညြတ္ေနတယ္။
ဒါေၾကာင္႔လဲ က်ဳပ္ကေျပာတာေပါ႔။ ကဗ်ာဆရာဟာ ဘာသာေရးပညာရွင္ထက္ေတာင္ ဘုရားနဲ႕ ပိုနီးေသးတယ္ဆိုတာ။ ကေခ်သည္က ပုိေတာင္ နီးတယ္။ ေတြးေခၚရွင္ကေတာ႔ အေဝးဆံုုးေပါ႔ဗ်ာ။ မ်ားမ်ားေတြးေလေလ၊ ျပည္႕ဝစံုုလင္ျခင္းနဲ႕ မိမိရဲ႕အတြင္းစိတ္အဇၩတၱ ေဝးကြာေလေလ ျဖစ္ေစတယ္။ မ်ားမ်ားေတြးေလေလ၊ အတၱရဲ႕တည္ရိွမႈဟာ ထူထပ္သိပ္သည္းလာေလေလ။ အတၱဆိုတာ တျခားမဟုတ္ဘူး။ အတိတ္က စုုစည္းမိလာတဲ႔အေတြး အစုိင္အခဲၾကီးပဲ။ ခင္ဗ်ားရဲ႕အတၱ (ငါ) မရိွရင္ ဘုုရားသဘာဝ (အနတၱ) ေရာက္လာတာပဲ။ ဒါကုိပဲ တီထြင္ဖန္တီးမႈစြမ္းရည္လုိ႕ ဆိုၾကရတာ။
တီထြင္ဖန္တီးေနတယ္ဆုိတာ ခင္ဗ်ားဟာ လံုးဝ အပန္းေျပေနတယ္။ စိတ္သက္သာေျပေလွ်ာ႔ေနတယ္လုုိ႕ ဆုိလိုတယ္။ ခင္ဗ်ား ဘာတစ္ခုမွ လုပ္မေနဘူးလုိ႕ မဆိုလိုဘူး။ စိတ္က သက္သာေျပေလ်ာ႔ ေနတဲ႔အခါ သတိပါတဲ႔ အလုုပ္ (ျပဳမူလုုပ္ကိုုင္ျခင္း)ေတြ မ်ားမ်ား လုုပ္ျဖစ္တယ္။ ဒါေတြက ခင္ဗ်ားလုုပ္ေနတာေတြေတာ႔ မဟုုတ္ဘူး။ ခင္ဗ်ားဟာ ယာဥ္တစ္စီးနဲ႕တူတယ္။ သီခ်င္းသံက ခင္ဗ်ားဆီကေန ထြက္ေပၚလာတယ္။ ခင္ဗ်ားဟာ တီထြင္ဖန္တီးသူေတာ႔မဟုတ္ဘူး။ ဒီသီခ်င္းက တစ္ေနရာကေန ခင္ဗ်ားဆီေရာက္လာတယ္။ အျမဲတမ္း တစ္ေနရာကေနပဲေရာက္လာတာပဲ။ ကုိယ္႔ဟာကိုယ္လုပ္ၾကည္႕လုိက္ရင္ လက္ရာေကာင္းမွ မထြက္တာ။ ဒါေပမယ္႔ တစ္ေနရာကေန ေရာက္လာျပီး ကိုယ္႔ဆီကေနတစ္ဆင္႔ ျဖတ္သန္းထြက္သြားတဲ႔ လက္ရာေတြကေတာ႔ သိပ္လွပလြန္းေနတာပဲ။ ဒီလက္ရာေတြမွာ အသိရခက္တဲ႔သေဘာေလးေတြ အျမဲပါေနတာပဲ။
ေကာ္လာရစ္ခ်္(Coleridge) ဆိုတဲ႔ ကဗ်ာကဝိၾကီး ကြယ္လြန္ေတာ႔ လက္စမသတ္ႏုိင္တဲ႔ ကဗ်ာေပါင္း ေသာင္းနဲ႕ခ်ီ က်န္ခဲ႔တယ္။ သူ႕တစ္ဘဝလံုုး ဒီကဗ်ာေတြကိုု ဘာလုိ႕ အဆံုုးမသတ္တာလဲဆိုုျပီး ေမးၾကတယ္။ တစ္ခ်ိဳ႕ကဗ်ာေတြက တစ္လုုိင္း၊ ႏွစ္လုုိင္းေလာက္ပဲ က်န္ေတာ႔တာ။ အျပီးသတ္လိုုက္ပါေတာ႔လားဆိုုျပီးေျပာၾကတာေပါ႔။
ငါၾကိဳးစားပါတယ္။ ငါမတတ္ႏုုိင္တာပါ။ တကယ္လုုိ႕ငါ႔သေဘာက် အဆံုုးသတ္လုုိက္ရင္ တစ္ခုုခုု လြဲသြားသလိုုပဲ။ စိတ္ထဲကေနထြက္လာတဲ႔အႏုုပညာပစၥည္းနဲ႕ ငါလုုပ္လုုိက္တဲ႔အႏုုပညာနဲ႕က တစ္လုုိင္းတည္းမက်ဘူး။ သံစဥ္မညီဘူး။ အံၾသမင္သက္ေနရတဲ႔အတားအဆီးၾကီး တစ္ခုုပဲ။ ေက်ာက္တံုုးၾကီးပိတ္ေနသလိုုမ်ိဳးပဲ။ အဲဒီ အတားအဆီးက စီးဆင္းမႈကိုု ျဖတ္တားထားလုုိက္တာ။ အဲဒီေတာ႔ ငါလုုပ္ရမွာက ေစာင္႔ေနဖုုိ႕ပဲ။ စိတ္ထဲမွာ ျဖတ္သန္းစီးဆင္းလာမယ္႔လူ၊ စိတ္ထဲမွာ ျဖတ္သန္းစီးဆင္းလာမယ္႔အခ်ိန္ကိုု ေစာင္႔ရမယ္။ အဲဒီအခ်ိန္မွာ ကဗ်ာ အျပီးသတ္မယ္။ ဒီထက္ေစာျပီး အျပီးမသတ္ႏုုိင္ဘူးလုုိ႕ ကဗ်ာကဝိၾကီးက ေျပာတယ္။
ဒီကဗ်ာဆရာၾကီးဟာ ဘဝမွာ ကဗ်ာ အနည္းငယ္ေလာက္ပဲ အျပီးသတ္ႏုုိင္ခဲ႔ပါတယ္။ ဒါေပမယ္႔ လက္ရာမြန္ေတြ။ သိပ္ကိုု လွပေကာင္းမြန္တယ္။ လွ်ိ႕ဝွက္ဆန္းၾကယ္တဲ႔ ခမ္းနားၾကီးက်ယ္မႈေတြ ထံုုမႊန္းေနတဲ႔ လက္ရာေတြ။ ကဗ်ာဆရာေပ်ာက္ကြယ္သြားတဲ႔အခါမွာ တီထြင္ဖန္တီးမႈေရာက္ရိွလာတယ္။ အဲဒီသေဘာအတုုိင္းပဲ ျဖစ္ေနတာ။ သူ႕ရဲ႕အတၱကိုု ဖယ္ထုုတ္လိုုက္မွ သူ႕ကုိ အႏုုပညာက စီးဝင္ႏုုိင္မယ္။ ဘုရားသဘာဝရဲ႕ စီးဆင္းဝင္ေရာက္ျခင္းဟာ တီထြင္ဖန္တီးမႈပဲ။
ဆီမြန္ဒီဗူးဗြားေျပာဖူးတယ္။ ဘဝမွာ ထပ္ျပန္တလဲလဲျဖစ္ေနတာနဲ႕ သာလြန္ျမင္႔မားတာ ႏွစ္ခုုစလံုုးပါေနတယ္ တဲ႔။ အားလံုုးရိွေနျဖစ္ေနတဲ႔အတုိင္း ထပ္ျပန္တလဲလဲ ျဖစ္ေနရင္ ဘဝဟာ မေသရံုုတမယ္ေနထိုုင္ျခင္းပဲ။ မေသေတာ႔မေသဘူး။ ရွင္ေနတာေတာ႔မဟုတ္ဘူး။ အဲဒီေလာက္ေလးပဲ။ ဘဝမွာ အႏွစ္သာရမရိွဘူး။ သူ႕ဘဝက ဘဝကို မဟုတ္ေသးဘူး။ နိဒါန္းပ်ိဳးတုန္းပဲရိွေသးတယ္။ ေမြးဖြားျခင္းေတာ႔ ခံလုိက္ရျပီးျပီ။ အဲဒါေတာ႔မွန္ေသးတယ္။ ဒါေပမယ္႔ရွင္သန္ျပီလုိ႕ေတာ႔ မဆိုႏိုင္ေသးဘူး။
ခင္ဗ်ား တီထြင္ကြန္႕ျမဴးးလာႏုိင္တဲ႔အခါ၊ တီထြင္ဖန္တီးမႈကုိ စိတ္ထဲမွာ ေနရာေလး ဖယ္ေပးလိုက္တဲ႔အခါ ခင္ဗ်ားမပိုင္တဲ႔ သီခ်င္းတစ္ပုဒ္ကို စျပီး သီဆိုေတာ႔မွာ။ ဒီသီခ်င္းကို ငါ႔မူပုိင္ဆိုျပီး လက္မွတ္ထားလို႕ မရႏုိင္ဘူး။ ကုိယ္ပိုင္ပါလို႕ေတာင္ ေျပာလို႕ မရဘူး။ အဲဒီလို ျဖစ္လာမွ ဘဝမွာ အေတာင္ပံေတြ ထြက္လာမယ္။ အထက္ကို ပ်ံဝဲမယ္။ တီထြင္ကြန္႕ျမဴးႏိုင္မွ သာလြန္မႈဟာ ျဖစ္တယ္။ မ်ားေသာအားျဖင္႔ေတာ႔ ဒီဗူးဗြားေျပာတဲ႔ ထပ္တလဲလဲ လုပ္ေနရတာနဲ႕ပဲ အခ်ိန္ကုန္သြားတာပဲေလ။ ခင္ဗ်ား ကေလးတစ္ေယာက္ ေမြးမယ္။ အဲဒါကုိ တီထြင္ဖန္တီးလုိက္ျပီလို႕ ဆိုမလား။ ခင္ဗ်ားေသသြားေတာ႔ ခင္ဗ်ားကေလးက လုပ္ျမဲတရားေတြကုိပဲ ထပ္တလဲလဲ ဆက္လုပ္ရင္ လုပ္ေနမွာေနာ္။ အဲဒီလုိေလးပဲ ေနသြားလုိ႕ မျဖစ္ဘူး။ လုုပ္ေနက်ေတြကိုပဲ ထပ္တလဲလဲလုပ္ေနရံုနဲ႕ ေတာ႔ မေသရံုုတမယ္ေလးပဲ ရိွဦးမယ္။ ဒီသမားရိုုးက် အေျခအေနကုိ သာလြန္ေအာင္ လုပ္ရဦးမယ္။ ကိုုယ္႔အသိတရားနဲ႕ ဆင္ျခင္ၾကည္႕လို႕မရတဲ႔အရာ (တရားအသိ၊ ဘုရား၊ အနတၱၠဉာဏ္၊တီထြင္ဖန္တီးမႈ)ဟာ ခင္ဗ်ားကို ဆက္သြယ္လာမွ ဒီထက္ အဆင္႔ျမင္႔တဲ႔ သာလြန္ျခင္းကို ေရာက္လာႏုိင္မယ္။
ဒါဟာ စိတ္အဆင္႔ျမင္႔တက္ျခင္း၊သာလြန္ျခင္းပါပဲ။ သာလြန္တဲ႔ စိတ္အေျခအေနမွာပဲ၊ အံၾသဖြယ္ အစြမ္းတန္ခိုးေတြျဖစ္ပါတယ္။ အတၱမရိွတဲ႔ဗလာအေျခအေနမွာ ခင္ဗ်ား ဘယ္သူလဲဆိုတာ ပထမဆံုုး သိလုိက္ရလိမ္႔မယ္။
ပညာရဲ႕ေရေသာက္ျမစ္ဟာ သဘာဝတရားနဲ႕ သဟဇာတျဖစ္ေအာင္ ေနထုိင္ျခင္းပဲ။ ေရွးေခတ္အစဥ္ အဆက္က အစဥ္းသိပုဂၢိဳလ္ျမတ္ေတြက ဒါကိုုလက္ဆင္႔ကမ္းျပီး သတင္းစကားအျဖစ္ ပ်ံႏွံ႕ေစခဲ႔တာပဲ။ ေလာက္ဇူ၊ဗုုဒၶ၊ ဗဟုူဒင္(Bahauddin)၊ စိုုစန္း(Sosan)၊ စႏုိင္း(sanai) တို႕အားလံုးဟာ သဘာဝတရားနဲ႕ သဟဇာတျဖစ္ေအာင္ ေနဖုိ႕သတင္းစကားေျပာခဲ႔တာပါပဲ။ လူဟာ သတိနဲ႕ သဟဇာတျဖစ္ေအာင္ ေနၾကရမယ္။ လူမွာက သိစိတ္ရိွတယ္။ တိရိစာၦန္ေတြက သဘာဝတရားနဲ႕ အညီေနၾကတယ္။ အသိစိတ္နဲ႕ေနလိုက္တာေတာ႔ မဟုတ္ဘူး။ မသိလုိက္ဘဲ ေနမိေနတာ။ လူကေတာ႔ သတိထားျပီး သဘာဝနဲ႕ သဟဇာတျဖစ္ေအာင္ ေနရမယ္။ အဲဒီလို သတိနဲ႕ ေနရမွာဆိုေတာ႔ ပိုျပီးလည္း တာဝန္ၾကီးတယ္။
လူမွာ တာဝန္ရိွတယ္။ လူေတြမွာပဲ တာဝန္ရိွတယ္လုိ႕ ေျပာႏုိင္တယ္။ ဒါကိုက လူရဲ႕ အမ်ားနဲ႕မတူတဲ႔ ထူးကဲမႈပဲ။ တျခားတိရိစာၦန္ေတြမွာ တာဝန္မရိွဘူး။ သူတို႕ေတြက သဟဇာတျဖစ္ေအာင္ပဲ ေနတတ္တယ္။ တျခားနည္းလမ္းလည္း မရိွဘူး။ သိလည္းမသိဘူး။ သူတုိ႕သိတဲ႔နည္းနဲ႕ပဲေနထုိင္ၾကတယ္။ အဲဒီနည္းလမ္းကိုက သဟဇာတျဖစ္ေနတာ။ သူတုိ႕ သတိထားျပီး သဟဇာတျဖစ္ေအာင္ လုပ္ေနတာမဟုတ္ဘူး။ သူတုိ႕ေတြ ေနထုိင္ေနတယ္ဆိုတာ ခင္ဗ်ား ႏွစ္ႏွစ္ျခိဳက္ျခိဳက္ အိပ္ေပ်ာ္ေနတုန္းရိွတဲ႔စိတ္လိုမ်ိဳးပဲ။ သဘာဝသက္သက္ပဲ။
ခင္ဗ်ား ႏွစ္ႏွစ္ျခိဳက္ျခိဳက္ အိပ္ေနရင္ သဘာဝတရားနဲ႕ သဟဇာတျဖစ္ေနတယ္။ အဲဒါေၾကာင္႔ပဲ အိပ္ေရးဝဝ အိပ္လုိက္ရရင္ ျပန္ျပီး အားျပည္႕လန္းဆန္းတယ္။ စိတ္သက္သာေျပေလ်ာ႔တယ္။ မိနစ္အနည္းငယ္ေလာက္ အိပ္ေရးဝဝအိပ္လုိက္ရရင္ေတာင္ ႏုပ်ိဳ လန္းဆန္းသြားတယ္။ စုထား၊သိမ္းထားတဲ႔ ဖုန္မႈန္႕ေတြ၊ ပင္ပန္းမႈ၊ပ်င္းရိဖြယ္ေကာင္းမႈေတြလည္း ေပ်ာက္ကြယ္သြားတာပဲ။ သဘာဝရင္းျမစ္ၾကီးနဲ႕ ျပန္ခ်ိတ္ဆက္ျပီး အားျပန္ျဖည္႕လုိက္တာကိုး။
ဒါေပမယ္႔ ဒီနည္းဟာ အဟိတ္တိရိစာၦန္နည္းပဲရိွေသးတယ္။ အိပ္စက္ျခင္းဟာ တိရိစာၦန္ေတြ အားျဖည္႕တဲ႔နည္းပဲ။ တိရိစာၦန္ေတြဟာ အလ်ားလိုက္ေနထိုင္တယ္။ လူဟာ ေဒါင္လုိက္ေနထုိင္တယ္။ အိပ္တဲ႔အခါ လဲေလ်ာင္းရတယ္။ အလ်ားလုိက္ျဖစ္ေအာင္လုပ္ရတာပဲ။ ဒီလိုမွ မေနလည္း အိပ္ေပ်ာ္ဖုိ႕ ခက္မယ္။ မတ္တပ္ရပ္ျပီး အိပ္လုိ႕မျဖစ္ဘူး။ ရရင္ေတာင္ သိပ္ခက္မယ္။ ခင္ဗ်ား ႏွစ္သန္းေပါင္းမ်ားစြာဆီ ျပန္သြားရမယ္။ အဲဒီကမာၻဦးက တိရိစာၦန္တစ္ေကာင္လိုေနလုိက္ရတာ။. အလ်ားလုိက္ေနလုိက္ရတယ္။ ကမာၻၾကီးနဲ႕ မ်ဥ္းျပိဳင္က်ေအာင္ ေနလိုက္ရတယ္။ သိစိတ္က တစ္ျဖည္းျဖညး္ေလ်ာ႔နည္းသြားမယ္။ ရုတ္တရတ္ ခင္ဗ်ားမွာ ဘာတာဝန္မွမရိွေတာ႔ဘူး။
အဲဒါေၾကာင္႔လည္း ဆစ္ဂမန္ဖရြိဳက္ဟာ လူနာေတြအတြက္ လဲေလ်ာင္းလုိ႕ရတဲ႔ ခုံရွည္ကို ေရြးခ်ယ္သံုးစြဲတာ။ အဲဒါ လူနာ ဇိမ္က်ေအာင္မဟုတ္ဘူး။ ဒါက သူ႕နည္းတစ္ခုပဲ။ လူနာဟာ အလ်ားလိုက္ျဖစ္သြားတဲ႔အခါမွာ သူ႕မွာ တာဝန္ကင္းသြားတယ္။ သူ႕စိတ္က သက္သက္သာသာမျဖစ္ေသးရင္၊ မသိစိတ္ထဲက ကိစၥေတြကို ထုတ္ေျပာမွာမဟုတ္ဘူး။ သူ႕ကို ထုိင္ခုိင္း၊ ရပ္ခိုင္းထားျပီးေျပာခိုင္းရင္ သူက ေျပာသင္႔၊မေျပာသင္႔ေတြ ေတြးေတာ႔မယ္။ သူ႕မွာ ေတြးဖုိ႕၊ ခ်င္႔ခ်ိန္ဖုိ႕ တာဝန္ရိွသြားျပီ။ သူဟာ ခံုရွည္မွာ လဲေလ်ာင္းေနတုန္းမွာ သူ႕ရဲ႕အတြင္းစိတ္က ကိစၥေတြကို ဆင္ဆာျဖတ္မွာမဟုတ္ဘူး။ အရိွ၊အရိွအတုိင္းပဲေျပာမွာပဲ။ ရုတ္တရတ္သူ႕ရဲ ဗီဇစိတ္အတုိင္းျပန္ျဖစ္သြားတာ။ သူ႕မွာ တာဝန္မရိွေတာ႔ဘူး။ သူက တျခားသူစိမ္းေတြဆို ေျပာျပေလ႔မရိွတာေတြကအစ ထုတ္ေျပာမွာပဲ။ သူ႕ရဲ႕ မသိစိတ္ အနက္အရိႈင္းက ကိစၥေတြအထိ ထုတ္ေျပာလာတယ္။ မသိစိတ္မွ ျမဳပ္ေနတဲ႔အရာေတြ ျပန္ေပၚလာတယ္။ အဲဒါဟာ ဖရြိဳက္ရဲ႕ နည္းလမ္းပဲ။ သူက လူနာကို ကေလးတစ္ေယာက္လို၊ တိရစာၦန္ဗီဇစိတ္နဲ႕ လြတ္လြပ္လပ္လပ္ ေျပာခြင္႔ရိွေအာင္ လုပ္ထားေပးလုိက္တာပဲ။
တစ္ခုခုအတြက္ တာဝန္မရိွေတာ႔ဘူးဆိုတဲ႔ အခ်ိန္မွာ သဘာဝအတုိင္း ေနမိသြားတယ္။ စိတ္ကုပညာရပ္ဟာ သိပ္အက်ိဳးရိွေစတယ္။ ဒီပညာနဲ႕ လူေတြ စိတ္သက္သာရာရေအာင္ လုပ္ေပးႏုိင္ေစတယ္။ စိတ္ထဲမွာ ဖံုးထား၊ပိတ္ထား၊ ေမ႔ေဖ်ာက္ထားတာေတြကို ေဖာ္ျပလိုက္တယ္။ အဲဒီလိုေဖာ္လုိက္မွ အဲဒီ တင္းၾကပ္မႈေတြဟာ အေငြ႕ပ်ံသလို ေပ်ာက္သြားႏုိင္မွာ။ စိတ္ကိုခြဲျခမ္းစိတ္ျဖာျပီး ကုသတဲ႔ ကုထံုးနဲ႕ကုသခံလုိက္ရင္ ခင္ဗ်ားမွာ ဝန္ထုပ္ေပါ႔သြားတာပဲ။ ဝန္ထုပ္ေပါ႔သြားရင္ သဘာဝအတုိင္း ပိုေနႏုိင္လာတာပဲ။ သဘာဝနဲ႕ပိုျပီး သဟဇာတ ျဖစ္သြားတာ။ ကိုယ္႔စိတ္နဲ႕ကိုယ္ တည္႕သြားတာ။ အဲဒီလို သဟဇာတျဖစ္တာကိုပဲ က်န္းမာတယ္ေခၚတာပဲ။
ဒါေပမယ္႔ ဒီနည္းဟာ ေရွးသဘာဝကို ျပန္သြားတာ။ ေနာက္ေၾကာင္းျပန္တာ။ ေျမေအာက္ခန္းထဲျပန္သြားတာ။ သာလြန္ေအာင္ လုပ္တဲ႔ ေနာက္တစ္နည္းရိွေသးတယ္။ ဒီနည္းကေတာ႔ ဆစ္ဂမန္ဖရြိဳက္နည္းမဟုတ္ဘူး။ ဗုဒၶနည္းပဲ။ ဒီနည္းနဲ႕ အတြင္းပုိင္းကို သြားလုိ႕ရတယ္။ သတိရိွရိွနဲ႕ သဘာဝနဲ႕ သဟဇာတျဖစ္ေအာင္ ေနလုိက္လုိ႕ရတယ္။ အဲဒီလိုေနလိုက္ရံုနဲ႕ သာလြန္ျမင္႔ျမတ္မႈဆီကုိ သြားလုိ႕ရျပီ။
သဘာဝနဲ႕ သဟဇာတျဖစ္ေအာင္ေန။ ဒါကိုက ပညာရဲ႕ အခ်ဳပ္အခ်ာပဲ။ သဘာဝတရားဆိုတာဟာလည္း စၾကဝဠာရဲ႕ သဘာဝစည္းခ်က္ပဲ။ ဒီ စၾကဝဠာရဲ႕ သဘာဝစည္းခ်က္နဲ႕ သဟဇာတျဖစ္သြားျပီဆုိရင္ ခင္ဗ်ားဟာ ကဗ်ာဆရာ၊ ပန္းခ်ီဆရာ၊ ဂီတပညာရွင္၊ ကေခ်သည္ အကုန္ျဖစ္သြားတယ္။
စမ္းၾကည္႕စမ္းပါ။ သစ္ပင္ေအာက္မွာ ထုိင္ေနရင္း သဘာဝစည္းခ်က္နဲ႕ သဟဇာတျဖစ္ေအာင္ေလး သတိထားေနလုိက္။ သဘာဝတရားနဲ႕ တသားတည္းျဖစ္သြားရင္ တံတုိင္းေတြအားလံုး ေပ်ာ္က်သြားတယ္။ သစ္ပင္ျဖစ္သြားတယ္။ ျမက္ပင္ျဖစ္သြားတယ္။ ေလညင္းျဖစ္သြားတယ္။ အရင္ မျမင္ဖူးတဲ႔ အျမင္မ်ိဳးနဲ႕ ခင္ဗ်ားျမင္ရလိမ္႔မယ္။ ေဆးဝါးေၾကာင္႔ စိတ္ထဲမွာ ထင္ေယာင္ျမင္ေယာင္ေတြျဖစ္ေနသလိုမ်ိဳး သစ္ပင္ေတြက အရင္ကထက္ ပိုစိမ္းလာ။ ႏွင္းဆီေတြက ပိုျပီး ႏွင္းဆီေရာင္သမ္းလာ။ အားလံုးက ေတာက္ပလာတယ္။ ရုတ္တရတ္ ခင္ဗ်ား သီခ်င္းဆိုခ်င္စိတ္ ေပါက္ရင္လည္းေပါက္မယ္။ သီခ်င္းက ဘယ္ကေရာက္လာလဲ မသိဘူး။ ေျခလက္ေတြက ကဖုိ႕ အသင္႔ျဖစ္ေနမယ္။ ကခုန္မႈဟာ ေသြးေၾကာထဲမွာ တီးတိုးေျပာေနျပီ။ ဒါကိုလည္း ခင္ဗ်ား ခံစားနားလည္ႏုိင္တယ္။ ဂီတရဲ႕ေတးသံကို အတြင္းေရာ၊အျပင္ပါ ခင္ဗ်ားၾကားေနရမယ္။
ဒါဟာ တီထြင္ဖန္တီးမႈရဲ႕ အေျခအေနပဲ။ သူ႕ရဲ႕အေျခခံက သဘာဝတရားနဲ႕ သဟဇာတျဖစ္မႈပဲ။ ဘဝနဲ႕လုိင္းမိသြားျပီ။ စၾကဝဠာနဲ႕လည္း လုိင္းမိသြားျပီ။
ေလာက္ဇူက ဒါကို နာမည္လွလွေလးေပးထားတာ။ (wei-wu-wei) ေဝ - ဝူ - ေဝ ဆိုတဲ႔ မလုပ္ကိုင္ျခင္းအားျဖင္႔ လုပ္ကုိင္ျခင္းတဲ႔။ ဒါကိုက တီထြင္ဖန္တီးမႈရဲ႕ ဝိေရာဓိပဲ။ ပန္းခ်ီဆရာ ပန္းခ်ီဆြဲတာကိုၾကည္႕ရင္ သူက တက္တက္ၾကြၾကြရိွေနတာပဲ။ အလြန္အမင္းကို တက္ၾကြေနတာ။ အရူးအမူးကို တက္ၾကြေနတာ။ သူက သိစိတ္နဲ႕ လုပ္ေနတာ။ စိတ္အျပည္႕အဝအသံုးခ်ျပီးလုပ္ေနတာ။ ကေခ်သည္ကိုလည္းၾကည္႕။ သူလႈပ္ရွားတက္ၾကြေနတယ္။ ဒါေပမယ္႔ အတြင္းစိတ္ရဲ႕ အနက္အရိႈင္းမွာ ျပဳလုပ္သူမရိွဘူးျဖစ္ေနတယ္။ သရုပ္ေဆာင္မရိွဘူး။ တိတ္ဆိတ္မႈေလးပဲရိွတယ္။ အဲဒါေၾကာင္႔ တီထြင္ဖန္တီးျခင္းကို ဝိေရာဓိအေျခအေနလို႕ပဲ က်ဳပ္ကေျပာတာ။
သိပ္လွတဲ႔ စိတ္အေျခအေနတုိင္းဟာ ဝိေရာဓိေတြပဲ။ အျမင္႔ကို ခင္ဗ်ားသြားေလေလ၊ အရိွတရားရဲ႕ ဝိေရာဓိအနက္အရိႈင္းထဲကို သက္ဆင္းဝင္ေရာက္သြားေလေလပဲ။ သိပ္အဆင္႔ျမင္႔တဲ႔ ျပဳမူလုပ္ကုိင္မႈတစ္ခုအတြက္ သိပ္အဆင္႔ျမင္႔တဲ႔ ေျပေလ်ာ႔မႈလုိတယ္။ မ်က္ႏွာျပင္မွာေတာ႔ ျပဳမူလုပ္ကိုင္မႈေတြ ျဖစ္ေနတယ္။ အနက္အရိႈင္းကိုၾကည္႕ရင္ ဘာမွ ျဖစ္မေနဘူး။ ဘာမွမျဖစ္ျခင္းေလး ျဖစ္ေနတယ္လုိ႕ ေျပာခ်င္ေျပာလုိ႕ရမယ္ထင္တယ္။ ခင္ဗ်ားမပိုင္ဆုိင္တဲ႔ စြမ္းအားေတြ ထြက္ေနတယ္။ မသိႏုိင္တဲ႔ ေနရာကေန ေရာက္လာတဲ႔ စြမ္းအားကို အညံ႕ခံလုိက္တာကိုက တီထြင္ဖန္တီးျခင္းပဲ။ တရားရႈမွတ္ျခင္းဟာလည္း တီထြင္ဖန္တီးမႈပဲ။ အတၱကင္းဆိတ္သြားတဲ႔အခါမွာ ခင္ဗ်ားမွာရိွတဲ႔ ဒဏ္ရာ ေပ်ာက္သြားတာပဲ။ ခင္ဗ်ား ေရာဂါေပ်ာက္ျပီ။ ခင္ဗ်ားျပည္႕ဝစံုလင္ျပီ။ အတၱကိုက ခင္ဗ်ားရဲ႕ ေရာဂါပဲ။ အတၱမဲ႔သြားရင္ ခင္ဗ်ားဟာ အတၱစံပၸာယ္တဲ႔ လူမဟုတ္ေတာ႔ဘူး။ ခင္ဗ်ား စတင္စီးဆင္းျပီ။ အရိွတရားရဲ႕ နက္နက္နဲနဲ စီးေၾကာင္းထဲ ခင္ဗ်ား စီးဝင္သြားျပီ။
Norbert Weiner ေနာ္ဘတ္သ္ ဝင္န္နာကေျပာတယ္။ က်ဳပ္တို႕ဟာ ေနရာခ်ထားတဲ႔ အရာဝတၳဳေတြမဟုတ္ဘူး။ သူ႕ဟာသူ ထပ္တလဲလဲျဖစ္ေနတဲ႔ ပက္တမ္ေတြ။ အစဥ္မျပတ္စီးဆင္းေနတဲ႔ ေရစီးေၾကာင္းမွာေပၚလာတတ္တဲ႔ ဝဲကေတာ႔ေလးေတြ။ အဲဒီေတာ႔ ခင္ဗ်ားဟာ အတၱမဟုတ္ဘူး။ ျဖစ္ရပ္တစ္ခုပဲ။ ဆက္တုိက္ျဖစ္ေနတဲ႔ ျဖစ္ရပ္အစုအေပါင္းတစ္ခုပဲ။ အရာဝတၳဳတစ္ခုမဟုတ္ဘူး။ ျဖစ္စဥ္တစ္ခု။ အဲဒီျဖစ္စဥ္ကို အရာဝတၳဳတစ္ခုျဖစ္ေအာင္ က်ဳပ္တို႕လုပ္ေနၾကတာ။ အဲဒီအရာကို ခင္ဗ်ားက ငါလို႕ ေခၚလိုက္တာနဲ႕ ျဖစ္ရပ္ေတြေပ်ာက္သြားျပီး အရာဝတၳဳတစ္ခုျဖစ္သြားေတာ႔တာပဲ။ အတၱဝင္ေရာက္လာရင္ အဟန္႕အတားေတြျဖစ္လာတယ္။ ရပ္တန္႕သြားတယ္။ စိတ္ထဲမွာ အတၱက ေနရာယူသြားတယ္။ အဲဒီေတာ႔ ခင္ဗ်ား အသက္မဝင္ေတာ႔ဘူး။ အေသေကာင္ျဖစ္သြားတယ္။
အတၱဟာ ခင္ဗ်ားရဲ႕ ေသဆံုးမႈပဲ။ အတၱရဲ႕ေသဆံုးမႈဟာ တကယ္႔ဘဝအစစ္ စတင္ျခင္းပဲ။ တကယ္႔ဘဝက သူ႕အလိုလို တီထြင္ဖန္တီးမႈရိွတယ္။
တီထြင္ဖန္တီးမႈျဖစ္ေအာင္ ဘယ္ေက်ာင္းမွ တက္ေနစရာမလိုပါဘူး။ တကယ္လုပ္စရာလိုတာက စိတ္အတြင္းပိုင္းကို ဝင္ေရာက္ျပီး အတၱကို အရည္ေဖ်ာ္ပစ္ဖုိ႕ပဲ။ အဲဒီ အတၱကို မေထာက္ပံ႔နဲ႕။ အတၱကို သန္မာေအာင္၊ အင္အားျပည္႕ေအာင္ မလုပ္ပါနဲ႕ေတာ႔။ အတၱကင္းမဲ႔ေနရင္ အမွန္တရားအျပည္႕ရိွေနတယ္။ အားလံုးလွေနတယ္။ အဲဒီအခ်ိန္မွာ ျဖစ္ေနသမွ်ဟာ အေကာင္းေတြခ်ည္းပဲ။
ခင္ဗ်ားတုိ႕ အားလံုး ပီကာဆိုေတြ ရိွတ္စပီးယားေတြ ျဖစ္လာမယ္လို႕ က်ဳပ္ေျပာေနတာ မဟုတ္ဘူးေနာ္။ က်ဳပ္ဒီလိုမေျပာဘူး။ ခင္ဗ်ားတို႕ထဲက တစ္ခ်ိဳ႕က ပန္းခ်ီဆရာေတြ ျဖစ္လာမယ္။ တစ္ခ်ိဳ႕က အဆိုေတာ္ေတြျဖစ္လာမယ္။ တစ္ခ်ိဳ႕က ကေခ်သည္ေတြျဖစ္လာမွာ။ ဒါေတြက ကိစၥမရိွပါဘူးဗ်ာ။ ခင္ဗ်ားတို႕အားလံုး ကုိယ္႔ရဲ႕ရွင္သန္ေနထုိင္မႈထဲမွာ တီထြင္ဖန္တီးႏုိင္သူေတြျဖစ္လာမွာ။ ခင္ဗ်ားဟာ စာဖိုမႈးျဖစ္ရင္ျဖစ္မယ္။ ဒါေပမယ္႔ တီထြင္ဖန္တီးမႈ ရိွလာမယ္။ လမ္းသန္႕ရွင္းေရးလုပ္သူတစ္ေယာက္ ျဖစ္ရင္ျဖစ္မယ္။ ဒါေပမယ္႔ တီထြင္ဖန္တီးမႈေလးရိွေနမယ္။
ခင္ဗ်ားဘဝမွာ ပ်င္းရိျငီးေငြ႕မႈ ေပ်ာက္သြားမယ္။ အေသးအဖြဲေလးပဲ လုပ္ေနပါေစ၊ ခင္ဗ်ား ထိုးထိုးထြင္းထြင္းေတြ လုပ္လာမယ္။ သန္႕ရွင္းေရးလုပ္တာကအစ ဘုရားရိွခိုးသလို မြန္ျမတ္သန္႕စင္မႈေလးပါလာမယ္။ လုပ္ေနတဲ႔အလုပ္ကိုက ဘုရားကိုပူေဇာ္ႏုိင္တဲ႔ ဘုရားစာတစ္ခုလုိျဖစ္လာမယ္။ ဘာပဲလုပ္လုပ္၊ တီထြင္ဖန္တီးႏုိင္စြမ္းေလးရဲ႕ အရသာေလးပါေနလိမ္႔မယ္။ က်ဳပ္တို႕ေတြ ပန္းခ်ီဆရာေတြ အမ်ားၾကီးမလိုဘူး။ အားလံုး ပန္းခ်ီဆရာျဖစ္သြားရင္ ဘဝၾကီးဟာ ခက္ခဲသြားမယ္။ က်ဳပ္တို႕ ကဗ်ာဆရာေတြလည္း အမ်ားၾကီးမလိုဘူး။ က်ဳပ္တုိ႕ေတြ ဥယ်ာဥ္မႈးေတြလည္း လိုေသးတယ္။ လယ္သမားေတြလည္း လုိတယ္။ က်ဳပ္တုိ႕ လူအမ်ိဳးစံုလုိတယ္။ ဒါေပမယ္႔ လူတုိင္း တီထြင္ဖန္တီးႏုိင္စြမ္းရိွရမယ္။ လူတစ္ေယာက္ဟာ သတိသမၸဇဥ္တရားနဲ႕ေနျပီး အတၱကင္းမဲ႔ေနရင္ အနတၱတရား/ဘုရားက သူ႕ဆီ စီးဝင္လာႏုိင္မယ္။ အဲဒီလူရဲ႕ အေျခအေန၊ လက္ခံႏုိင္စြမ္းေပၚမူတည္ျပီး ဘုရားဟာ ပံုသ႑ာန္ေတြျဖစ္လာေစမယ္။ အဲဒီဟာေတြ အားလံုးဟာ ေကာင္းျမတ္ျခင္းေတြပဲ။
ခင္ဗ်ားနာမည္ၾကီးတဲ႔သူ ျဖစ္ဖုိ႕မလိုဘူး။ တကယ္႔ကို တီထြင္ဖန္တီးႏုိင္စြမ္းရိွသြားျပီဆိုရင္ အဲဒီလူဟာ နာမည္ၾကီးေရး၊ မၾကီးေရးကို ေခါင္းထဲမထည္႕ေတာ႔ဘူး။ သူ႕အတြက္ ဒါေတြ မလိုအပ္ေတာ႔ဘူး။ သူဟာ သူလုပ္ေနတာေတြကို သိပ္ေက်နပ္ျပီး စိတ္က ပီတိနဲ႕ျပည္႕ေနေတာ႔တာ။ သူဟာ သူ႕ရဲ႕ လက္ရိွ ပကတိအေနအထားကို သိပ္ေက်နပ္တယ္။ ဆႏၵေတြရဲ႕ေတာင္းဆိုမႈမရိွဘူး။ တီထြင္ဖန္တီးလာနုိင္ရင္ ရည္မွန္းခ်က္ေတြ၊ စိတ္ဆႏၵေတြ ေပ်ာက္ကြယ္သြားတာပဲ။ ခင္ဗ်ား တီထြင္ဖန္တီးမႈရိွလာရင္ ခင္ဗ်ားအျမဲျဖစ္ခ်င္တာေတြအားလံုး ျဖစ္ျပီးသား ျဖစ္သြားပါျပီ။
Regards,
Z
ဘာသာျပန္ျခင္း စာမ်က္ႏွာ ၃၈ မွာ နိတၳိတံပါျပီခင္ဗ်ာ။
Peace B with U.